Forskning

Kristiane Hauer er cand.mag. i dansk og kunsthistorie og forsker i læsning og fordybelse. Hun er i sin forskning særligt interesseret i at undersøge, hvad det vil sige at fordybe sig i at læse skønlitteratur som for eksempel romaner.

 

Ph.d.-projekt om fordybet læsning i litteraturundervisningen

Siden 2017 har Kristiane Hauer været er i gang med et ph.d.-projekt på Københavns Universitet og Københavns Professionshøjskole. Formålet med projektet er at udforske, hvorvidt romanlæsning i skolen kan medvirke til at fremme elevernes litterære ‘dybdelæsning’ – det vil sige deres evne til aktivt, fokuseret og vedholdende at kunne læse længere litterære tekster af en vis sværhedsgrad.

Med sit forskningsprojekt ønsker Kristiane Hauer at undersøge og diskutere forholdet mellem opmærksomhed og læseoplevelse, læsning og digitalt mediebrug, unges læselyst og læsevaner, litteraturens status og betydning i vores kultur og mulighedsbetingelserne for faglig fordybelse i det danske skolesystem.

 

Læs mere om Kristiane Hauers forskning

Kristiane Hauers ph.d.-projekt på Københavns Universitet.

Interview med Kristiane Hauer om hendes ph.d.-projekt.

‘Portræt af en læser, der forsker i læsning’.

Kristiane Hauers artikel: Opslugt, dybt, nært – om romanlæsning i danskundervisningen.

 

Lyt til radioprogram om læsning og fordybelse

Brinkmanns Briks på P1: Læsning er overvurderet (sendt d. 4. september 2019).